هرچی که دلت میخواد

سرگرمی
آخرین نظرات
  • ۴ ارديبهشت ۹۳، ۲۱:۲۰ - .........33
    بد بود

عجایب لیگ 13!

ایوب نژاداحمدی | شنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۳، ۰۴:۴۸ ب.ظ

لیگ سیزدهم از چند منظر و در چند زمینه ویژه و منحصربفرد بود. لیگی که رکوردها و اتفاقات عجیبی و غریبی را خلق کرد که به نوعی می توان گفت در این زمینه یکی از نادرترین ادوار تاریخ لیگ ایران بود. عجیب اینکه اغلب این رکوردها جنبه منفی دارد. آنچه نشان می دهد که لیگ سیزدهم از منظر کیفی در سطح پایینی برگزار شد. نزول کیفی لیگ از بررسی اتفاقات آن هویداست و در این زمینه حق را باید به کی روش داد که تاکید دارد برای آماده سازی بازیکنان این لیگ، یک بازه 60 روزه نیاز است.

برهوت گل
فقر گل یکی از نکات بارز منفی لیگ سیزدهم بود. در این دوره از رقابت های لیگ برتر در مجموع 30 بازی 493 بار توپ از خط دروازه ها گذشت که رکوردی در این زمینه در ادوار تاریخ لیگ برتر خلق کرد. این آمار در 3 لیگ دیگری که 16 تیمه بودند به این ترتیب بود: لیگ چهارم 545 گل، لیگ پنجم 541 گل و در لیگ ششم 560 گل. آنچه به تنهایی برای اثبات کیفیت نازل لیگ سیزدهم کافیست.

آقای گل نزن!
در حوزه فقر گل در لیگ سیزدهم یک آمار ضعیف دیگر هم ثبت شد. در این دوره شاهد کمترین گل زده آقای گل لیگ در ادوار تاریخ لیگ بودیم. کریم انصاری فرد با 14 گل زده این عنوان را بدست آورد. آماری به شدت نازل و پایین که نشان می دهد حق با کی روش لیست که خط حمله تیم ملی را دربست در اختیار لژیونرها قرار داده!

هفته تاریخی!
ضعیف ترین آمار گل زده در هفته در ادوار تاریخ لیگ برتر در این دوره از رقابت های لیگ رقم خورد. در هفته بیست و پنجم این دوره از رقابت ها تنها 6 گل زده شد که در ادوار لیگ برتر بی سابقه بود. آنچه نشانه دیگری از فقر گل و ضعف کیفی لیگ ایران محسوب می شود.

تغییرات بی حاصل
ثبات اصل موفقیت در فوتبال است. اما برخی از تیم ها به این اصل اعتقادی ندارند و البته نتیجه آن را هم با ناکامی می بینند! مس نمونه بارز این انگاره در لیگ سیزدهم بود. تیمی که با جابجایی 4 مربی در این فصل، بالاترین تعداد تغییرات در کادرفنی اش را داشت. مجتبی تقوی، محمود یاوری، پرویز مظلومی و لوکا بوناچیچ مربیان این تیم در این دوره از رقابت های لیگ برتر بودند تا مسی ها رکورد نفت آبادان در فصل گذشته را تکرار کنند و البته همانند نفت ناکام شوند. نکته جالب آنجاست که سال گذشته نفت آبادان با آوردن 4 مربی با نام های کاستا، کاسیمیرو، فیروزی و سلامات هم به سرنوشتی بهتر از مس نداشت.

میهمانان ماندگار!

در تاریخ لیگ برتر همیشه رسم بر این بوده که تیم های تازه وارد معمولا در انتهای فصل به لیگ یک بازمی گردند اما در لیگ سیزدهم این قانون به هم خورد و هیچ یک از تیم های لیگ یکی که به لیگ برتر آمده بودند، سقوط نکردند. استقلال خوزستان و گسترش فولاد دو تیم تازه وارد لیگ سیزدهم بودند که برخلاف همیشه در لیگ ابقا شدند و سقوط نکردند.

خداحافظ آسیا

استقلال و سپاهان در چند سال اخیر مشتری ثابنت لیگ قهرمانان آسیا محسوب می شدند. دو تیمی هستند که بیش از نیم دهه به طور متوالی موفق به کسب سهمیه آسیا می شدند اما این روند در فصل جاری متوقف شد و دو مدعی بزرگ فوتبال ایران موفق به کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا نشدند. بدین ترتیب استقلال که 6 سال متوالی در لیگ قهرمانان آسیا حاضر بود و و سپاهان که 8 سال متوالی در لیگ قهرمانان آسیا حاضر بود، در فصل بعدی این رقابت ها حاضر نیستند.

سلام نوبرانه به آسیا
در کنار ناکامی استقلال و سپاهان، نفت موفقیت مهمی را کسب کرد و توانست با ایستادن روی پله سوم، برای اولین بار سهمیه لیگ قهرمانان آسیا در فصل بعدا را کسب کند. البته نفتی ها باید برای حضور در این رقابت ها در پلی آف آسیا شرکت کنند. بدین ترتیب نفت میهمان نوبرانه فوتبال ایران در آسیا در فصل آتی خواهد بود.


  • ایوب نژاداحمدی

نظرات  (۲)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی